Skip to content

רוצה ליצור אבל מתקשה להתחיל?

להלן תובנות בנושא שהפנמתי במשך הדרך ועזרו לי להשתחרר ממה שעצר אותי מליצור במשך שנים.
במקור נכתב כתגובה לפוסט של חברה, ולכן הוא כתוב בלשון נקבה, אבל הוא מתייחס לשני המינים.

1) תצרי קודם כל לעצמך

כשאת יוצרת אל תחשבי על מה יהיו התגובות של אנשים אחרים, אל תחשבי על תגובות של חברות, או משפחה או של מגיבים בפייסבוק או באינסטגרם. קודם כל תיצרי לעצמך, ככה יותר נהנים בדרך.
אם את מרוצה מהתוצאה אז יופי, תחלקי עם העולם.
אם זה יוצא מצ'וקמק מצויין, כי למדת מהתהליך. ובכל זאת תחלקי עם העולם. אנשים מאד מפרגנים, ורוב הסיכויים שהם באמת לא רואים את כל הצ'יקמוקים שאת רואה.
והעיקר שהתחלת, עם הטעימה בא התיאבון.

צוקו בוחן בביקורתיות את העבודה שלי. אבל אני לא אתן למבטו השיפוטי לשבור אותי

2) זה לא חייב לגזול הרבה זמן

מותר ואפשר לעשות פרוייקטים בהמשכים. פשוט לשים בצד ולהמשיך בערב הבא. במיוחד פרוייקטים קטנים שאפשר פשוט לגרוף לתוך קופסה או שקית.

3) זה לא חייב להיות שימושי

זה לא חייב להיות בשביל מטרה מיוחדת. אפשר סתם בשביל ההנאה שביצירה.
אבל זה יכול לעזור ולשמש לתירוץ להתחיל. למשל, התמונה של הילד על המקרר לא זקוקה למסגרת? השלט על הדלת לא זקוק לריענון עם כמה פרחים ופרפר דבוקים עליו? התחלה קטנה יכולה לעזור להשתחרר ולסלול דרך לעוד יצירות, גם בטכניקות, חומרים ותחומים אחרים.

תחתיות לכוסות. היה לי סט של תחתיות שקיבלתי במתנה מזכרת מאיזה טיול. במקום להמשיך להחביא את זה בארון, צבעתי אותם, והוספתי סמל בצבע שחור. לכל בן משפחה סמל ותחתית משלו.

4) התובנה הכי מזעזעת. תתכונני. מוכנה? אף אחד אחר לא שומע אותנו? יופי.
מותר להתחיל פרוייקטים חדשים גם אם לא סיימת את הישנים. כן כן. מה ששמעת.

מה שתקע אותי בעיקר היה שלא סיימתי פרוייקט כי הוא לא יצא מוצלח, ובגללו לא התחלתי משהו אחר. חינכו אותנו שמה שהתחלנו צריך לסיים. התוצאה היתה בעצם שבמשך הרבה זמן, עשיתי כמעט כלום, רק בגלל איזה פרוייקט דבילי שכנראה לעולם גם לא אסיים. אז מה אם השקעתי בו כבר הרבה זמן או אפילו כסף. אם בגללו זה אני לא יוצרת שום דבר אחר אז ההפסד גדול יותר.
אחרי שהשתחררתי מהאשמה המיותרת הזאת, נוצרה לי ערמה של פרוייקטים שעדיין לא סיימתי (כמה מהם כנראה גם לא אסיים לעולם). אבל לעומת זאת נוצרה ערמה נאה הרבה יותר של פרוייקטים שכן סיימתי ונהנתי מאד להכין.

ניסיון לשדרג חולצה עם שבלונה של טארדיס. פרוייקט בהמשכים. מתישהו אני אגיע לסיים את זה.

5) זה לא חייב להיות יקר

לא חייבים לשפוך חצי משכורת בחנות יצירה. הרבה פרוייקטים יכולים להיות מבוססים על משהו קיים, והחומרים הנוספים יעלו מעט כסף.
אפשר כמובן גם למחזר. תסתכלי סביבך בבית ותראי במה את יכולה להשתמש. במיוחד לפרוייקטים מנייר או בד. אחרי שמתרגלים להסתכל על חפצים מהזווית הזו מגלים דברים עם המון פוטנציאל: קטלוגים, מגזינים, עטיפות של מתנות שאפשר לגזור מהם את הציורים, מפיות, קופסאות, חולצות T ישנות, צנצנות זכוכית, שקיות, קרטונים ואריזות שונות, ועוד ועוד.
גם חיסכון כספי וגם מיחזור.

כיסוי לטלפון מבד טריקו מחולצה ישנה, בתוספת כמה עטים צבעוניים וצבע אקריליק.

6) חסרה השראה? יש המון באינטרנט.

יש לי למשל אוסף נאה מאד של לוחות פינטרסט מלאים ברעיונות מגניבים שמצאתי שם.
רוצה להתחיל ממשהו? אפשר למשל לבחור לוח אחד של השראות שמצאת, להצביע על אחד מהם, ולהגיד, זהו, את זה אני עושה עכשיו.

7) השראה מהאינטרנט, זהירות #1 – לא להתקע שם

אפשר לאסוף ולאסוף עוד ועוד רעיונות, אבל בתכלס לא לעשות שום דבר. כמו כשאוספים המון מתכונים ובסוף לא מכינים כלום. זה עלול להישאר רק בגדר האיסוף, אבל בכל זאת גם זו התחלה טובה.

8) השראה מהאינטרנט, זהירות #2 – לא להשוות

היצירות מהממות, מצולמות מזווית מחמיאה ובתאורה מושלמת. אפשר לחשוב שכולם מוכשרים ומוצלחים ורק את לא. אז זה ממש לא נכון. כל אחד שהעלה לאינטרנט את התמונה המושלמת שלו עשה את זה אחרי שבחר מתוך הרבה תמונות לא מוצלחות. הכי חשוב: הוא לא מעלה תמונות של כל הפרוייקטים שלא הצליחו לו, ואת כל אלה שהוא לא סיים בכלל. ואת הפרוייקטים שעשה בתחילת הדרך, ואת אלה שהוא שנא בגלל שחשב שכולם מושלמים ורק הוא כישלון.
אני מבטיחה לך שאצל כולם זה אותו דבר. אף אחד לא מושלם, לא את ולא הם. הכל בסדר ואפשר להרגע ולהנות מעצם היצירה.

שטיח שסרגתי מחולצות טריקו. התמונה בתאורה לא טובה ומטושטשת, השטיח שהיה אמור להיות בצורת מלבן יצא עקום, והדוגמה לא יצאה כמו שרציתי.
או
שאפשר להגיד במקום זה: סרגתי שטיח! איזה יופי!

9) תניחי מראש שזו רק ההתחלה

זה לא חייב להיות "הפרוייקט". אל תתייחסי לפרוייקט כאילו הוא עומד להיות האחרון שתעשי בחייך. תתייחסי אליו מראש כאל אחד מתוך המון שיהיו בעתיד, זה מאד יעזור לך להשתחרר ולהתנסות.

זהו,
צאו לדרך
ואם עזרתי למישהו, אז אני ממש אשמח לקרוא תגובה. ואם יש גם קישור ליצירה מוגמרת זה יהיה בכלל אדיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

The maximum upload file size: 2 GB. You can upload: image. Drop file here